Crimineel goed!

Dat inbraak of diefstal niet vaker voorkomt in Zevenhuizen mag een wonder heten.
Dat was de boodschap die ex-inbreker Evert Jansen zijn toehoorders voorhield
.

Op uitnodiging van de Ondernemers vereniging Zevenhuizen (OVZ) was Jansen vrijdagavond in het Verenigingsgebouw en hield een interessant verhaal over de preventie van inbraak en diefstal.

Na een korte schets van zijn levensverhaal en jarenlange carrière als inbreker laat hij zien dat hij de maatschappij nu iets terug wil geven. Hiervoor heeft hij meegewerkt aan tv programma’s en houdt hij presentaties door het hele land over inbraakpreventie.

“tachtig procent van de inbraken gebeurt door gelegenheids dieven”. Deze boeven worden als het ware uitgenodigd om onze spullen mee te nemen. De mogelijkheid wordt vaak door onszelf geboden. Evert Jansen laat voorbeelden en een filmpje zien hoe gemakkelijk wij het een inbreker maken; Ramen op een kier, deuren niet goed vergrendeld, sleutels in de auto laten zitten.

Het aanwezige publiek lacht als een boer met kiespijn wanneer Jansen foto’s laat zien die hij ’s middags in Zevenhuizen heeft gemaakt. Hiervoor is hij door straten en achtertuinen gelopen. Bij verschillende huizen, schuren en auto’s is hij naar binnen gegaan. Een aantal ‘gedupeerden’ die in de zaal zitten herkennen hun eigendom en verslikken zich bijna in de koffie.

Ook bedrijfsgebouwen ontsnapten niet aan zijn aandacht. Geholpen door huisvuilcontainers als opstapje voor een bovenraam, niet opgeborgen ladders en kruiwagens kon hij snel zijn slag slaan. “snelheid en gemak, daar gaat het een inbreker om” aldus Jansen. Sloten waarvoor moeite moet worden gedaan, handelingen die veel tijd kosten of aandacht trekken door aanspringende verlichting of blaffende honden worden gemeden.

Voordat Evert Jansen zijn ronde maakt neemt hij altijd eerst contact op met de meldcentrale en de wijkagent zodat deze op de hoogte zijn. Verbazingwekkend is het dan toch dat er vrijwel nooit een melding binnenkomt wanneer hij zich met opzet verdacht gedraagt op zijn ronde voorafgaand aan de informatieve presentatie. Ook in Zevenhuizen is Jansen niet aangesproken. Daarom is zijn boodschap ook: blijf alert, spreek vreemden aan en vraag waarvoor ze komen. Deze vorm van sociale controle is de beste preventie. Wanneer een potentiele inbreker niet wordt aangesproken of ongestoord door licht of lawaai zijn gang kan gaan, voelt hij zich als een vis in het water.

Na een onderhoudend verhaal van vijf kwartier is iedereen wel overtuigd dat inbraak en diefstal niet alleen maar bij een ander kan gebeuren. Er zullen in Zevenhuizen ongetwijfeld ladders en containers vastgezet of opgeborgen worden en nog eens met een kritisch oog naar hang- en sluitwerk gekeken worden.